إتصالات الإمارات تجسس على مستخدمي "البلاك بيري" UAE Telecom Spy on Blackberry users

 

Arabic (عربي)/English اتصالات الامارات تجسس على مستخدمي البلاك بيري  دبي (رويترز) - رفضت مؤسسة الإمارات للاتصالات ( اتصالات) يوم الاربعاء التعليق على برنامج تحديث أرسلته الى مستخدمي هواتف بلاكبيري تقول الشركة المصنعة للجهاز انه تطبيق غير مرخص للمراقبة.
وقالتشركة ريسيرش ان موشن ليمتد (ريم) الكندية يوم الثلاثاء ان البرنامجالذي أرسلته أكبر شركة اتصالات في الامارات لم يكن تحديثا لبرنامج بلاكبيري.
وكانتاتصالات قد بعثت رسائل نصية الىعملائها مستخدمي جهاز بلاك بيري في الامارات في الأسابيع الأخيرة تحثهم على تشغيلبرنامج وعدت بأنه سيحسن اداء الجهاز لكنه أدى في المقابل الى نفاد شحن البطارياتسريعا.
وقالت الشركة المصنعة لبلاك بيري في بيان "ريم تؤكد ان هذا البرنامج ليس مكملا وليس تحديثا أذنت به ريم.لم تطور ريمهذا البرنامج ولم تشترك بأي شكل من الاشكال في اختباره او الترويج له اوتوزيعه."

وأمتنعت اتصالات عن التعليق عندما اتصلت بهارويترز.

<!--break-->

 

  وأبلغ مئات من مستخدمي هاتف بلاك بيري الذكي في الامارات عنمشكلات في هواتفهم المحمولة خلال الأسابيع القليلة الماضية بعد توزيع برنامجالتحديث.
وقالت ريم ان اتصالات "وزعت فيما يبدو تطبيقالمراقبة الاتصالات (الهاتفية") صممته وطورته شركة اس اس 8الأمريكية.

واضافت الشركة الكندية ان البرنامجقد يتيح عند تحميله الوصول غير المرخص به الى معلومات خاصة أو سرية مُخزنة علىالهاتف الذكي

وأصدرت اتصالات بيانا الأسبوع الماضي قالت فيه انبرنامج التحديث ضروري "لتعزيز الخدمة" بالنسبة للمسائل المتعلقة بنقل الاتصالات بينالمناطق التي تغطيها شبكات 2 جي و 3 جي.

غير ان بيان ريم ذكر ان الشركة لاعلم لها بأي مسائل فنية خاصة بالشبكة متعلقة بأداء هواتف بلاك بيري الذكية التيتعمل على شبكة اتصالات في الامارات.

ومعظم مالكي هواتفبلاك بيري المحمولة في الامارات مسؤولون تنفيذيون كبار بالاضافة الى المغتربينالذين يشكلون أغلبية السكان
 

http://uaesm.maktoob.com/vb/uae324282-2/ ----------------------"وول ستريت جورنال" (7/23) "ريسرتش إن موشن" تحذِّر من برنامج تجسُّسفي دبي
حذّرت شركة "ريسرتشإن موشن" (ريم) مستخدمي جهازها المحمول بلاكباري فيالإمارات العربية المتحدة انبرنامج تحديث توصي به شركة اتصالاتهم المتنقلة هو في الحقيقة برنامج مراقبة يمكِّنمن ولوج هذا الهاتف الذكي الشعبي بصورة غير مشروعة.
وكشفت "ريسرتش إن موشن" الكندية التي تصنع جهاز بلاكباري انها لم تسمح ببرنامج التحديث هذا, موضحة في بيانان "ريسرتش إن موشن لم تطوِّر هذا البرنامج الإلكتروني التطبيقي ولم تشارك في أيحال من الأحوال في اختباره وترويجه أو توزيعه".
ولم تجب "مؤسسة الإمارات للاتصالات" أو "اتصالات" على طلبات استيضاحية حول هذه المسألة, علماً ان هذه الشركة المملوكة بنسبة 60% للحكومةالإماراتية والعاملة في 18 دولة, هي الأكبر من بين مشغِّليْن اثنينلجهاز بلاكباري في الإمارات العربيةالمتحدة.
ومطلع الشهر الجاري, بدأت "اتصالات" بعثرسائل إلكترونية قصيرة إلى مستخدمي بلاكباري لديها لتحثهم على تحميل البرنامجالجديد الذي قالت الشركة انه سيُحدِّث أنظمتهم من معايير الجيل الثاني إلى الجيلالثالث.
إلا ان بعض المشتركين الذين قبلوا بتحميل هذا البرنامج الإلكترونياشتكوا من انه كان أشبه بفيروس حيث عطَّل قدرتهم على إرسال الرسائل الإلكترونية أوتلقيها واستنزف بطارياتهم.
وسرعان ما انتشر الحديث بين المغتربين في دبي, المركز المالي في البلاد, وفي أبوظبي, عاصمة الإمارات العربية المتحدة, بأن فيروساًمحتملاً ينتشر من خلال شبكة "اتصالات".
وبدأت شركاتأمن البرامج الإلكترونية بوصفه على انه "برنامج تجسُّس" وليس تحديثاً فنياً, سيسمحلشركة الاتصالات بتخزين الرسائل الإلكترونية المرسلة في نظامهاوقراءتها.
وفي الخامس عشر من تمّوز/يوليو, أصدرت "اتصالات" بياناً تشرح فيه بأن استنزاف البطارية ومشاكل أخرى تعزى إلى "خطأ فني بسيط" أصاب "عدداً محدوداً جداً من الأجهزة", قائلة انها تلقت نحو 300 شكوى من أصل أكثر من 145ألف مستخدم لجهاز بلاكباري.
أما "ريسرتش إن موشن" فأشارت إلى ان "اتصالات" وزَّعت على ما يبدو برنامج تجسُّس صمَّمته شركة "أس أس أيت نتوركس" المملوكة لعددصغير من المساهمين في مدينة ملبيتاس في ولاية كاليفورنيا. وجاء في البيان انتحميل هذا البرنامج على جهاز بلاكباري قد يمكِّن ولوجه بصورة غيرمشروعة والاطلاع على معلومات سريّة فيه.
ولم تجب "أس أس أيت" علىطلبات الاستيضاح أيضاً, علماً ان ان موقع الشركة الإلكتروني أشار, من جملة أمورأخرى, إلى ان منتجاته تعترض مجموعة من حركة الاتصالات ومن بينها حركة الاتصالاتاللاسلكية, وتقدِّم نتائج تحليلية لاستخدامها في تطبيق القوانين.
وفي هذاالشأن, قال دانيال هوفمان, مدير التكنولوجيا في شركة "أس موبايل سيستمز" التي تعدمنتجات لتوفير أمن أجهزة بلاكباري, ان البرنامج الإلكتروني الذي وزَّعته "اتصالات" كان يرمي إلى مراقبة حركة الرسائل وإرسال البيانات إلى عنوانين إلكترونيين في شركةالاتصالات.
وشرح هوفمان ان "الهواتف المحمولة تُصاب بالفيروسات منذ سنوات, ونجد برامج التجسُّس كل يوم, إلا أننا لم نشهدها بهذه الكمية في ماقبل".
وعادة ما تستهدف البرامج الإلكترونية أفراداً أو مجموعات في الشركاتأو الحكومة لجمع لبيانات لغايات مالية أو سياسية. ويردف هوفمان "تَسعون إلى التخفّيويبدو الأمر أكثر وضوحاً".
ونظراً إلى ان "ريسرتش إن موشن" تطوِّر وتحدِّثنظام برامجها الإلكترونية, فإن شركات الاتصالات لا توفِّر عادة برامج تحديث منإعدادها. ووفق ما أكده شخص مطلع على هذه المسألة, انهاالحالة الأولى التي تطلب فيها شركة اتصالات بقرار داخلي تحديثبرنامج بلاكباري.
وفي السياق ذاته, لفت جاكوب غرينبلات, مديرالاستراتيجية في شركة أمن الهواتف المحمولة "ديسكراتكس" انها "ليست مجموعة من المتسللين, بل هي شركة الاتصالات التي أرسلت برنامجتحديث صالح ومسموح به. فمن الصعب ان يحمي المستخدم نفسه من ذلك, طالما انه جزء منقدرات هذا الجهاز".http://uaesm.maktoob.com/vb/uae324341/#post3319248---------------English--------------------------------------------------- Etisalat's BlackBerry update intercepts communication, says RIMBy Abbas Al Lawati, Staff Reporter
Published: July 21, 2009, 13:32Dubai: The update issued by etisalat to its BlackBerry subscribers on July 8 is not designed to enhance performance but intercept communications, Research in Motion, BlackBerry's parent company has said.An update etisalat termed as a "performance enhancing patch" that was issued earlier this month led to excessive battery drainage in BlackBerry phones, which experts attributed to a communications interception software pushed on to subscribers' devices by the operator.In an eight page "customer update", the Canada based company rejected etisalat's assertion that the update was intended to enhance performance on the BlackBerry network. "Etisalat appears to have distributed a telecommunications surveillance application that was designed and developed by SS8… independent sources have concluded that it is possible that the installed software could then enable unauthorized access to private or confidential information stored on the user's smartphone," the statement read. "RIM confirms that this software is not a patch and it is not a RIM authorized upgrade," it said.In a statement issued last week Etisalat said that the update was intended to facililitate the "handover between 2G and 3G networks".RIM said that such third party patches "cannot provide any enhancements to network services as there is no capability for third parties to…make such improvements to the communications between a BlackBerry smartphone and a carrier's (etisalat's) network".Etisalat has 145,000 BlackBerry subscribers. It has not commented on RIM's statement. http://www.gulfnews.com/business/Telecom/10333327.html ______________________________ Etisalat Blackberry upgrade 'spyware'Tom Gara Last Updated: July 19. 2009 7:49PM UAE / July 19. 2009 3:49PM GMTEtisalat’s software upgrade sent to BlackBerry users last week has been classified as “spyware” by a leading maker of mobile security systems, meaning the patch will be deleted by handsets running the company’s software.

SMobile, which produces one of the most popular antivirus and security packages for BlackBerry handsets, said it has updated its database of malicious code to include the Etisalat software, which the company sent to users last week as a network improvement patch. “We did a thorough analysis at our global threat centre. No doubt about it, it was intended to intercept people’s e-mail and forward it on to someone else,” said Dan Hoffman, SMobile’s chief technical officer. “We treat it just as any other piece of spyware — we detect it when it’s on a device and we remove it for the users.”

The company has seen an increasing amount of malicious software targeting BlackBerry handsets, which have become a standard for mobile e-mail among large corporations. The nature of BlackBerry users — typically wealthy, with access to valuable information — has made the handsets lucrative targets.But because the devices use a powerful e-mail encryption and security system, messages sent and received on the handset are difficult for outside parties to access.

This has frustrated security and law enforcement agencies, who often require network operators to provide access to interception and monitoring services. It has also challenged the ability of computer hackers to obtain the valuable confidential information contained in BlackBerry e-mails.

 

The solution, for both legal and illegal access, it to modify the handset, letting outside parties view e-mail information in the same unencrypted form seen by its owner. But such modifications introduce a vulnerability to the BlackBerry system, and SMobile believes this vulnerability could be exploited by others.

This Etisalat patch will forward e-mails to specific e-mail addresses,” Mr Hoffman said. “A person could modify that code to make it forward messages to other addresses. Every time there is a vulnerability, people will find it and work out how to exploit it.” Carsten Brinkschulte, the chief executive of Synchronica, a UK-based maker of mobile e-mail systems, said because the Etisalat patch was sent by an approved network partner of RIM, the BlackBerry manufacturer, it was probably secure.

“RIM has a certification process for applications and patches,” he said. “However, on other platforms, hackers have always found ways around these barriers.”

[email protected]http://www.thenational.ae/apps/pbcs.dll/article?AID=/20090719/BUSINESS/707199960/0/SPORT------------------------------------------------- BlackBerry cries foul over UAE 'spyware'(AFP) – 1 day agoDUBAI — The makers of BlackBerry have charged that an update issued by UAE telecommunications company Etisalat was actually spyware, the local press reported on Wednesday.BlackBerry's parent company Research in Motion said the software offered by Etisalat could "enable unauthorised access to private or confidential information stored on the user?s smartphone," according to a statement carried in several newspapers."RIM confirms that this software is not a patch and it is not a RIM-authorised upgrade. RIM did not develop this software application and RIM was not involved in any way in the testing, promotion or distribution of this software application," it said.There was no immediate comment from Etisalat, which offered the "performance enhancing" patch to the 145,000 BlackBerry users on its network about two weeks ago.The Khaleej Times newspaper said the "snifferware" could intercept emails and drain battery life quickly, with more than 300 users reporting that the phone had been rendered useless with the battery dying in less than 60 minutes.http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5juF562opF8DHc8S1UhQK1nWp7PhQ-------------------------------------------RIM: UAE Carrier's Blackberry Update Was SpywareRobert McMillan, IDG News Service   Tuesday, July 21, 2009 6:50 PM PDTA Blackberry firmware update pushed out to subscribers of United Arab Emirates carrier Etisalat contained spyware, Research in Motion confirmed Tuesday.About a week ago, Blackberry users in the UAE began complaining that an update pushed out to Etisalat subscribers was killing battery life on their phones. The update was supposed to improve Blackberry performance, but after some investigation, technical users reported that it actually contained software that could spy on users activities.On Tuesday, Blackberry's manufacturer, Research in Motion, confirmed that diagnosis and offered a new firmware update, designed to remove the spyware."Independent sources have concluded that the Etisalat update is not designed to improve performance of your BlackBerry Handheld, but rather to send received messages back to a central server," RIM said in a note on its Web site. The update was not written by RIM, the company noted.In a July 17 note to customers, posted Tuesday to the Dutch Web site Automation Guide, RIM explained things in more detail, saying that, "Etisalat appears to have distributed a telecommunications surveillance application that was designed and developed by SS8."SS8 is a Milpitas, California, company that develops communications surveillance products for law enforcement. The company did not respond to a telephone call seeking comment.Etisalat has described the problem as a "slight technical fault," and said that the company's 145,000 subscribers can uninstall the update by pressing 101 on their phones.The company, which is based in Abu Dhabi, could not be reached immediately for comment.http://www.pcworld.com/businesscenter/article/168814/rim_uae_carriers_blackberry_update_was_spyware.html