عضو الزراعة بالنواب: التجار محتكري البطاطس اشتروها بألفين جنيه وخزنوها في ثلاجات ويبيعوها بـ15 ألف.. المحتكر أخطر من الإرهابي

توك شو رئيسية

شعلان: اللي يعوزه البيت يحرم على الجامع.. الدولة بتصدر البطاطس ليه والمواطن مش لاقيها؟.. والفلاح مظلوم في كل مواسم الزراعة

قال محمود شعلان عضو لجنة الزراعة في مجلس النواب إن الفلاح  المصري مظلوم في كل مواسم الزراعة، والتاجر المحتكر في أزمة ارتفاع أسعار البطاطس.

وقال خلال حواره مع الإعلامي أسامة كمال في برنامج “مساء dmc ” المذاع على قناة ” dmc ” إن الفلاح لا يمكنه شراء مستلزمات الزراعة وأنه إذا حصل عليها  تكون مغشوشة، وحين يبيع المحصول لا يجد أي هامش ربح له قائلا “حتى ما بيطلعش له مرتب زي الموظف”.

.وهاجم شعلان تصدير البطاطس للخارج في ظل الأزمة الحالية  قائلا :”اللي يعوزه البيت يحرم علي الجامع، أنا عندي أزمة بطاطس ليه أصدرها للخارج ؟ الدولة بتصدر ليه والمواطن مش لاقيها أوكل الناس الأول، مفيش تلاجة مش مخزنة بطاطس، طن البطاطس بألفين جنيه التاجر بيخزنها عشان يبيعها بـ15 ألف جنيه ده هامش ربح أيه ؟ مخدرات ؟ المحتكر أخطر من الإرهابي “.

وتساءل شعلان عن دور الرقابة والدولة، في الوقت الذي تهاجم فيه مباحث التموين الفلاح إذا قام بتخزين كمية رز للاستخدام الشخصي متسائلا :”سايبين ليه البطاطس”

Leave a Reply